Ulasan Ringkas Filem Misteri Dilaila Versi 1 (BUKAN SPOILER)

by - Monday, February 25, 2019

Ulasan Ringkas Filem Misteri Dilaila Versi 1 (BUKAN SPOILER)

Selesai tonton filem terbaru Syafiq Yusof iaitu Misteri Dilaila. Sebagaimana yang korang tahu, cerita ini ada 2 ending yang berbeza dan storyline pun berbeza. Yang aku tengok adalah versi 1. Perkembangan cerita ni baik, tersusun dan consistent. Takde babak boring, cakap banyak, cintan cintun. Korang akan terus menerus disuap dengan pelbagai persoalan dan misteri kehilangan Dilaila.

Sampai satu babak, Korang akan rasa "Oooo rupanya macam nih..." seolah -olah korang dah boleh baca endingnya, ternyata korang kena twist dengan Syafiq Yusof. Hahaha (kalau sapa - sapa yang ada pernah tengok cerita Shutter Island lakonan Leonardo DiCaprio pastinya dah boleh agak dah)

TAPI! itu cuma references yang Syafiq Yusof apply sedikit sahaja dalam cerita ini, the biggest plot twist is bila betul - betul sampai ending tu yang buat aku pun HAIRAN! dan sampai sekarang masih keliru. kalau korang tengok cerita Inception, ending dia korang akan tertanya - tanya, Diorang ni masih dalam mimpi ke atau realiti.

Sama macam Misteri Dilaila nih, sapa yang mati, sapa yang komplot, sapa sebenarnya polis, makcik cleaner yang dimention diawal cerita ni terlibat ke tak? Jeff ni ada bawa pompuan lain ke? Hantu yang ganggu Jeff tu sapa sebenarnya? Kenapa result DNA test bukan milik Dilaila?

Dalam versi 1 nih Syafiq Yusof nak korang perah otak dengan ending yang clifhanger. Siot tul! Aku sampai sekarang takboleh brain last ending tu. Kena tengok kali kedua nampaknya.

p/s: Syafiq Yusof bagi 3 klue

1. Lepas keluar logo skop production tu kena tengok dengan teliti babak Jeff dan Dilaila naik Fraser's Hill
2. Perhatikan Balai Polis pada waktu malam
3. Lagu end-credit Misteri Dilaila

Korang ada explanation tak untuk last ending versi 1. Kalau ada kongsi la dengan aku yang masih kusut dan hairan ini. Hahaha

Rating 5/5

ANDA MUNGKIN MEMINATI:

3 Comments