Jenis Jenis Hijab Yang Sering Dipakai Oleh Wanita Muslim

by - Friday, March 01, 2019

Tahukah anda Hijab dari segi bahasa ialah benda yang menutup sesuatu dengannya. Ia adalah kata terbitan daripada kata akar 'ha-ja-ba' yang bermakna untuk tudung, untuk tutup, untuk tabir, untuk lindung. Hijab dari istilah atau syarak ialah seluruh pakaian sopan bagi wanita Islam. Selain itu, skarf kepala. Ia adalah sesuai dirujuk sebagai khimar. Sejenis tutup kepala yang mana kain berbentuk empat segi lalu dilipat menjadi segi tiga. Seterusnya diletakkan di atas kepala dan diketatkan dibawah dagu. Sesetengah negara yang berbahasa arab dan negara-negara Barat, perkataan hijab selalunya merujuk kepada penutupan kepala dan badan wanita. Tetapi dalam Islam, hijab telah diberi erti yang lebih meluas iaitu kesopanan, bersendirian dan akhlak. Dalam Al-Quran, tudung disebut sebagai khimar.

Tahukah anda Hijab juga terbahagi kepada dua bahagian  iaitu Hijab luaran iaitu kain baju dan pakaian. Hijab dalaman iaitu sifat takwa dan malu. Disini kami sediakan jenis jenis hijab yang sering dipakai oleh wanita Islam.

Jenis Jenis Hijab Yang Sering Dipakai Oleh Wanita Muslim

Jenis Jenis Hijab Yang Sering Dipakai Oleh Wanita Muslim

Jadi, wanita Islam diluar sana, tutuplah aurat anda kerana perbuatan tidak menutup aurat seolah - olah anda menjemput pandagan mata lelaki kearah maksiat. #donedakwah

ANDA MUNGKIN MEMINATI:

0 Comments