Bilik Berjemur Cahaya Matahari Yang Berputar

by - Saturday, January 04, 2020


Tahukah anda cahaya matahari sangat bagus untuk kesihatan manusia kerana cahaya matahari membantu pengeluaran vitamin D apabila kita berjemur. Penghasilan vitamin D ini dapat mencegah seseorang daripada penghidap penyakit riket. Tidak lama kemudian, satu terapi yang dinamakan helioterapi berjaya merawat pelbagai penyakit seperti kanser, batuk kering, tulang dan lain - lain. Pendedahan kepada cahaya matahari juga diketahui mempunyai kesan positif terhadap kesihatan mental seseorang.

Dr. Jean Saidman
Dr. Jean Saidman, yang mengendalikan Institut Actinologi di Paris, memanfaatkan rawatan ini. Saidman dilahirkan di Romania pada tahun 1897, dan berhijrah ke Perancis ketika remaja. Beliau belajar perubatan dan menjadi pakar awal dalam bidang actinology, cabang sains yang mengkaji kesan kimia cahaya tenaga tinggi. Pada tahun 1929, beliau merancang dan membuat paten "solarium berputar" untuk rawatan cahaya ultraviolet yang lebih baik.

Solarium berputar pertama muncul pada tahun 1930 di komuniti Perancis Aix-les-Bains yang terletak di Savoy Alps. Ianya Direka oleh arkitek Andre Farde, bangunan itu terdiri daripada pangkalan di mana bilik menunggu dan pemeriksaan terletak, dan sebuah menara pendek dengan bumbung konak yang curam di dalamnya yang merupakan lif dan tangga spiral. Di bahagian atas menara adalah sayap logam mendatar yang boleh berputar mengikut matahari untuk memastikan kabin diterangi sepanjang hari. Terdapat ruang pemantauan dan kawalan di tengah sayap. Ini diapit di kedua sisi oleh kabin rawatan kaca depan untuk pesakit. Platform bergerak ialah 25 meter dan lebar 6 meter dan beratnya 80 tan.

Setiap bilik dilengkapi dengan katil tilting yang boleh disesuaikan untuk memastikan pesakit berserenjang dengan sinar matahari. Satu sistem nikel oksida atau skrin kaca kobalt, untuk menghalang gelombang cahaya tertentu, dan kanta untuk menumpukan cahaya matahari telah dipindahkan ke pelbagai kedudukan di atas pesakit untuk mengarahkan sinar matahari ke bahagian tertentu badan. Dr. Saidman menggunakan solariumnya untuk merawat pesakit dengan pelbagai bentuk rematik, dermatitis, tuberkulosis, riket dan kanser.

Pada tahun 1934, Saidman membina dua lagi solarium-satu di Vallauris, di Alpes-Maritimes, Perancis, dan satu lagi di Jamnagar di negeri India Gujarat. Yang terakhir adalah sebahagian daripada Terapi Poli-Radio Ranjit, dinamakan sempena pengasasnya Maharaja Jam Ranjitsinhji. Solarium ini adalah satu-satunya yang utuh walaupun tidak lagi digunakan. Dua yang lain dimusnahkan semasa Perang Dunia 2.





ANDA MUNGKIN MEMINATI:

0 Comments